El projecte d'estalvi energètic a les escoles obté resultats cada cop més positius

Última revisió 26-01-2023 14:32
26/01/2023

El projecte d’estalvi energètic a les escoles, 50/50, va néixer el 2013 com un projecte europeu liderat a Catalunya per la Diputació de Barcelona. Actualment s’ha consolidat com a projecte municipal, amb el suport d’alguns dels recursos que formen part del catàleg de serveis que la Diputació de Barcelona ofereix als municipis.

L’Ajuntament va acordar implantar aquest projecte a 5 centres escolars: escoles bressol Nova Espurna i Palaudàries, i escoles Els Picots, Rosa Oriol i Martí i Pol.

Amb aquest projecte, si el centre aconsegueix reduir el seu consum d’energia i aigua, l’Ajuntament li retorna el 50% de l’estalvi econòmic generat amb aquesta reducció.

Durant el curs 2020-21, dos centres escolars (l’escola Rosa Oriol i Anguera, i l’escola bressol Nova Espurna) van aconseguir estalvis considerables. Però, el curs escolar 2021-22, han estat quatre dels cinc centres escolars els que han obtingut resultats positius.

Els resultats obtinguts el curs 2021/22 són uns estalvis totals de més de 13.500 €, 1.264 metres cúbics d’aigua, 34.663 Kwh d’energia i unes 7,5 tones de CO2 no emeses a l’atmosfera.

A conseqüència d’aquests resultats, els imports a transferir a cada centre són:

  • Escola Bressol Nova Espurna: 955,98 €
  • Escola Bressol Palaudàries: 1.719,11 €
  • Escola Rosa Oriol Anguera: 3.567,18 €
  • Escola Miquel Martí i Pol: 834,93 €

L’Escola Els Picots ha aconseguit reduccions del consum d’aigua i electricitat, però el sobreconsum en gasoil de calefacció ha anul·lat aquests estalvis.

Amb el projecte 50/50, els alumnes aprenen de primera mà el cost de l’energia amb què funciona l’escola i poden treballar per reduir-ne el cost a través de canvis de comportaments, tot implicant-los en la cultura de l’estalvi energètic: apagar els llums que no estan en funcionament, reducció de la il·luminació en zones no tan necessàries, baixar la temperatura a la nit, millorar les juntes de les finestres, utilitzar temporitzadors d’aigua...

I, amb l’estalvi, l’escola obté recursos financers addicionals. Per altra banda, l’administració local té menors costos energètics i la comunitat local un medi ambient més net.

Logo del projecte
Logo del projecte