31a Setmana de la Ciència a la biblioteca

Dimarts, 27 d’octubre de 2026

Catalunya celebrarà, del 6 al 15 de novembre, la 31a edició de la Setmana de la Ciència i, en aquest marc, la Biblioteca Ca l’Oliveres ha preparat diferents activitats gratuïtes de divulgació de la ciència i la tecnologia. 

Un any més, la Biblioteca Ca l’Oliveres s’uneix a la Setmana de la Ciència organitzada per la Fundació Catalana per a la Recerca i la Innovació (FCRI) amb el suport del Departament de Recerca i Universitats de la Generalitat de Catalunya. 
La Setmana de la Ciència s’adreça a tots els públics i té com a objectius fonamentals apropar la ciència i la tecnologia a la ciutadania i fomentar les vocacions científiques entre els més joves.

Programació de la Biblioteca Ca l'Oliveres

Dins del marc de la 31a edició de la Setmana de la Ciència, la Biblioteca Ca l’Oliveres ha preparat diferents activitats gratuïtes de divulgació de la ciència i la tecnologia, especialment per a infants i joves,

EXPOSICIÓ “AQUEST ESTRANY MÓN TAN PETIT. LES DESVENTURES D’UN GAT QUÀNTIC”  
Fins el divendres 13 de novembre
Creada amb motiu de l’Any Internacional de la Ciència i la Tecnologia Quàntiques, l’exposició proposa un recorregut divulgatiu per la mecànica quàntica de la mà del gat de Schrödinger, un gat que, en format còmic, explica alguns dels experiments més emblemàtics d’aquesta disciplina. Inclou mòduls experimentals on els visitants podran realitzar experiments reals. L’exposició ha estat produïda per la Diputació de Barcelona i Eduscopi. 
Des de la biblioteca s’ha organitzat una visita-xerrada a l’exposició a càrrec del comissari de l’exposició, el científic i escriptor Toni Pou, especialment adreçada als joves de 4t d’ESO dels dos instituts del municipi, amb l’objectiu d’incentivar l’interès per les ciències.  
 

XERRADA “L’ÀTOM: L’ESTRUCTURA QUE HA FET POSSIBLE L’UNIVERS I LA VIDA”
Divendres 6 de novembre a les 18 h
Parlarem dels àtoms i de la seva importància per a la formació de l’univers i de la vida, i fent referència a la física quàntica com a eina per entendre la formació de la seva estructura. Acabarem la sessió parlant com la vida i mort dels estels han generat i generen els àtoms que formen part de la matèria que coneixem i de la vida. 
A càrrec de Maria Soley i Farrés, doctora en Biologia i catedràtica jubilada de Bioquímica i Biologia Molecular a la Universitat de Barcelona 
Adreçat a joves i adults.

TALLER: LA QUÍMICA DE L’SLIME
Dilluns 9 de novembre a les 17.30 h 
A tothom li agrada l’slime, però tothom es pregunta… és un sòlid? És un líquid? Què és? Després d’anys equivocant-nos, hem aconseguit la recepta perfecta de l’slime, però encara no tenim la resposta al gran dubte. Afegirem i mesclarem amb precisió els reactius adients i ens anirem fent preguntes i experimentant per descobrir què és aquesta substància que tenim a les mans: un fluid no newtonià que desafia la classificació sòlid-líquid! En aquest taller, tot fent un procediment experimental, donarem molta importància als estats de la matèria i treballarem algunes de les propietats químiques i físiques de la matèria. A càrrec d’Abel Simó, coordinador de tallers d’eXplorium. Adreçat a infants a partir de 4 anys, acompanyats d’un adult.

TALLER: PLANETARIS POP-UP. UNIVERSOS PROPIS
Dimarts 10 de novembre a les 17.30 h
Taller familiar i sideral de creació de planetaris tridimensionals i mòbils. Iniciació a l’art de plegar el paper i a les tècniques bàsiques del Pop Up. Petita introducció als llibres desplegables i Pop Up. Durada taller: 1:30h A càrrec de Marta Soley de Dolça Llibreta. Adreçat a infants a partir de 6 anys, acompanyats d’un adult.

TALLER: ENGINYERS PER UN DIA 
Dijous 12 de novembre a les 17.30 h
El taller apropa els infants al món de l’enginyeria, la construcció i la tecnologia, fomentant la creativitat, el pensament científic i la resolució de problemes. Els participants experimentaran amb el funcionament del cargol d’Arquímedes, construiran un arc romà per entendre com es distribueixen les forces en les estructures i dissenyaran una màquina senzilla que funciona amb electricitat. A càrrec de Funbrain. Adreçat a infants de 9 a 12 anys. 

RACONS CIENTÍFICS
Dissabte 14 de novembre a les 11 h
Una experiència fascinant on tocarem la ciència i la descobrirem a través d’experiments manipulatius, mentre descobrim dones científiques inspiradores. Taller experimental que fomenta l’interès per les STEAM (ciència, tecnologia, enginyeria, arts i matemàtiques). A càrrec de LutraVioleta. Adreçat a infants de 3 a 5 anys, acompanyats d’un adult. 

Incripcions

A partir del 2 de novembre, a través del web municipal.

Darrera actualització: 19.10.2026 | 12:28