Consell generals d'autoprotecció per a la població en cas de nevades i glaçades

Dijous, 3 de març de 2011

Abans que arribi l’hivern cal preparar el material següent: un transistor i piles de recanvi, llanternes, fanalets i espelmes. A més, cal revisar les instal•lacions de la calefacció i controlar tots aquells punts on hi hagi possibles entrades d’aire de l’exterior (finestres, portes...) i protegir-les amb cinta adhesiva aïllant. Durant l’arribada de les glaçades les actuacions han d’ésser diferents si esteu a casa o a l’aire lliure.


Què cal fer si esteu dins de casa o d’un edifici:

 

  • Escoltar la ràdio (RNE, Catalunya ràdio, ràdio local) per informar-vos de l’evolució meteorològica, de l’estat de les carreteres i, si s’escau, de les mesures de precaució i dels consells d’actuació que es donin a la població.
  • Desconnectar els aparells elèctrics que no siguin necessaris per tal d’evitar sobrecàrregues elèctriques innecessàries.
  • Utilitzar la calefacció correctament.
  • Deixar un rajolí d’aigua constant a les aixetes per evitar que les canonades d’aigua es congelin.
  • Evitar que la gent gran surti al carrer.


Què cal fer si esteu a l’aire lliure:

 

  • Cal evitar sortir al carrer en cas de nevada i vent ja que la visibilitat es redueix molt. Si heu de sortir cal que us abrigueu posant-vos algunes peces de roba lleugeres i càlides l’una sobre l’altra.
  • Cal protegir sobretot la cara i el cap i evitar que l’aire fred entri directament als pulmons.
  • Evitar agafar el vehicle, sobretot si és de nit, és millor utilitzar els transports públics.
  • Si heu d’agafar el cotxe cal que us informeu de l’estat de les carreteres i aneu equipat amb una manta, cadenes, llanterna i combustible.
  • Cal revisar els frens, els pneumàtics, els sistemes d’enllumenat, reposar el líquid anticongelant, repassar les bugies i portar el dipòsit de combustible ple.
  • Conduir amb prudència.
  • En cas que un temporal de neu us sorprengui dins el vehicle i lluny d’un poble, cal que us quedeu en el vehicle, mantenint-lo en marxa amb la calefacció, deixar les finestres un xic obertes per renovar l’aire i evitar possibles intoxicacions. Es perillós adormir-vos amb el motor en marxa.

Consells per a una conducció segura davant condicions meteorològiques adverses (neu i gel)

 

S’ha de partir de la base que, si no és totalment necessari, no s’ha d’agafar el cotxe en dies de nevades fortes (el nostre municipi té fortes pendents, cosa que multiplica els riscos de patir sortides de via, encara que es tinguin en compte totes les recomanacions ).

  • Portar cadenes si són necessàries.
  • Conduir amb suavitat i no frenar bruscament.
  • Reduir la velocitat per facilitar l’adherència i evitar lliscaments.
  • Augmentar la distància de seguretat.
  • Seguir les roderes o empremtes deixades per altres vehicles i no avançar si no és necessari.
  • A l’igual que amb la pluja, quan cauen els primers flocs de neu el paviment està molt lliscant.
  • Per arrencar el cotxe sobre neu ho farem amb les rodes en línia recta i en segona velocitat deixant anar lentament l’embragatge i sense moure la direcció fins que el cotxe estigui en moviment, així evitarem que les rodes s’enfonsin o patinin.


Cal tenir en compte que la distància de frenada es multiplica per 10.


Darrera actualització: 24.10.2017 | 13:52