Crònica del Ple ordinari del 27 de març de 2025
1.- APROVACIÓ DE L’ACTA ANTERIOR.
El Ple va aprovar l’acta de la sessió plenària del dia 30 de gener. Cap grup va formular observacions.
APROVAT PER UNANIMITAT
2.- DONAR COMPTE DELS DECRETS D’ALCALDIA.
El Ple va donar compte dels Decrets d’Alcaldia emesos del 18 de gener al 14 de març de 2025, que van del número 67 al número 335.
La regidora de Junts, Núria Santacana, va comentar que havia vist un parell d’expedients de responsabilitat patrimonial per danys a cotxes a l’aparcament del carrer del Matarranya, que no havien vist els escocells, i va demanar de plantar-hi arbres per evitar propers danys com aquests.
L’Alcalde, Ignasi Simón, va dir que en prenia nota.
3.- RATIFICACIÓ DE LA MODIFICACIÓ DELS ESTATUTS DEL CONSORCI DE GESTIÓ DE RESIDUS DEL VALLÈS ORIENTAL.
El Ple va ratificar la modificació dels Estatuts del Consorci per a la Gestió dels Residus del Vallès Oriental aprovada en sessió del Consell Plenari de 16 de desembre de 2024.
La regidora de Junts, Núria Santacana, va demanar d’estudiar la possibilitat de portar a terme la recollida de residus amb el Consorci, que molts pobles fan.
L’Alcalde, Ignasi Simón, va contestar que fa un temps ja s’havia fet un estudi i que els números no sortien. Simón va afegir que normalment ho fan els pobles que tenen externalitzat aquest servei, que no és el cas de Lliçà d’Amunt. Però, l’Alcalde va afegir que es pot tornar a mirar.
El regidor de Vox, Francisco Javier Millán, es va abstenir expressant que no ho veia clar.
APROVAT
- PSC: A FAVOR
- ERC: A FAVOR
- EN COMÚ PODEM: A FAVOR
- JUNTS: A FAVOR
- PP: A FAVOR
- VOX: ABSTENCIÓ
4.- APROVACIÓ INICIAL DE LA MODIFICACIÓ DEL REGLAMENT DE PROTOCOL, HONORS, DISTINCIONS I PREMIS DE LLIÇÀ D’AMUNT.
El Ple va aprovar inicialment la modificació del Reglament regulador del protocol, els honors, les distincions i els premis de Lliçà d’Amunt.
El regidor d’Esports, Marc Palet, va explicar que en les darreres Nits de l’Esport hi havia hagut un augment d’esportistes i entitats i, per un tema d’aforament, les famílies no podien entrar al recinte a acompanyar les persones premiades. Per això, va dir, es va proposar de fer un canvi de format d’aquest esdeveniment.
La portaveu d’ERC, Susagna Mesas, va agrair al regidor d’Esports les reunions convocades per decidir la solució entre tots els partits polítics amb representació a l’Ajuntament. També va dir que esperava que l’esdeveniment millorés i sinó sempre es pot tornar enrere, va afegir. Segons Mesas, que els familiars puguin anar al lliurament de premis, sempre és un plus per a les persones que el reben.
El portaveu d’En Comú Podem, Antonio Polo, també va agrair el diàleg del regidor d’Esports amb tots els grups polítics sobre aquest tema per arribar a una proposta consensuada, ja que no és habitual, va afegir.
La regidora de Junts, Núria Santacana, també va tenir mostres d’agraïment al regidor d’Esports per demanar la col·laboració de la resta de grups polítics, recollir-ne les seves aportacions i permetent fer seu també aquest reglament.
El regidor de Vox, Francisco Javier Millán, també va agrair el gest del regidor d’Esports.
APROVAT PER UNANIMITAT
5.- ADHESIÓ A LA BORSA SUPRAMUNICIPAL DE TÈCNIC/A AUXILIAR DE BIBLIOTECA.
El Ple va acordar de delegar a favor de la Diputació de Barcelona la competència de selecció per constituir una borsa supramunicipal de treball per a l’any 2025 per cobrir necessitats.
El portaveu d’En Comú Podem, Antonio Polo, va recordar que ja s’havia aprovat l’any passat.
L’Alcalde, Ignasi Simón, va explicar que s’havien incorporat altres municipis i que per això es tornava a votar.
La regidora de Junts, Núria Santacana, va dir estar a favor de tot el que serveixi per millorar la biblioteca.
APROVAT
- PSC: A FAVOR
- ERC: A FAVOR
- EN COMÚ PODEM: A FAVOR
- JUNTS: A FAVOR
- PP: A FAVOR
- VOX: ABSTENCIÓ
6 .- APROVACIÓ DE LA REVISIÓ DE LES TARIFES DEL TAXI.
El Ple va aprovar les tarifes del servei d’auto-taxi per a l’exercici 2025.
La regidora de Junts, Núria Santacana, va dir que era important garantir la mobilitat de totes les persones i també era important assegurar que els taxistes tinguin ingressos dignes.
APROVAT
- PSC: A FAVOR
- ERC: A FAVOR
- EN COMÚ PODEM: A FAVOR
- JUNTS: A FAVOR
- PP: A FAVOR
- VOX: ABSTENCIÓ
7.- AFERS URGENTS
No n’hi havia.
6.- MOCIONS
- Moció de Junts sobre els contenidors.
La regidora de Junts, Núria Santacana, va retirar la moció perquè, va dir, el regidor de Residus, Fran Sánchez, els havia explicat nous fets. De tota manera, va afegir que la ciutadania té dret a conèixer aquests fets. Santacana va comentar que transformaria la moció en instància i va demanar que es convoqués els grups de l’oposició per detallar els nous fets ja que els havien quedat dubtes.
- Moció d’En Comú Podem: “Sobre la situació a la Franja de Gaza i mesures d’actuació institucional”, on demanava, entre altres punts, “declarar el municipi de Lliçà d’Amunt com a defensor dels drets humans i de la pau; posar en marxa un Fons Municipal d’Emergència per a l’ajuda humanitària a Gaza; promoure la sensibilització a la comunitat local sobre els drets humans i el conflicte palestí mitjançant la realització de debats, xerrades i activitats”.
El portaveu d’En Comú Podem, Antonio Polo, va remarcar la quantitat de morts, desapareguts i ferits, i va dir que es tractava d’un genocidi en tota regla. Polo va dir que no es tractava d’una moció tipus, sinó feta pel grup municipal, perquè el seu partit creia que no poden estar callats davant la situació.
El portaveu del PSC, Fran Sánchez, va qualificar la situació de terrible. Cal defensar el dret a la vida de la gent de qualsevol lloc del món on hi hagi un conflicte bèl·lic, va dir. Sánchez va comentar que aquestes mocions al Ple fixen la postura dels grups en qüestions internacionals, però va afegir que aquest tema ja s’havia debatut i el Ple ja s’havia posicionat i no calia fer-ho tres vegades en el mateix mandat. El portaveu del PSC va afegir que el nostre municipi forma part del Fons Català de Cooperació, que col·labora activament amb la franja de Gaza. I va explicar que a les escoles s’havien passat documentals sobre aquesta guerra i s’havien donat explicacions extenses en tallers puntuals per sensibilitzar l’alumnat.
La portaveu d’ERC, Susagna Mesas, va dir que es tornava a parlar d’una tragèdia que no es podia ignorar. Això no és només una violació dels drets internacionals humanitaris, és una ferida oberta a la nostra consciència col·lectiva com a humanitat, va afegir. Segons Mesas, no es pot seguir tenint impunitat davant aquests crims de guerra i s’han de prendre mesures polítiques i diplomàtiques contundents per trencar aquesta dinàmica d'inacció i hipocresia. És hora de revisar les relacions amb Israel fins que es respectin els drets humans i es posi fi als crims contra la humanitat, va remarcar. I va afegir que també calia denunciar les postures còmplices de determinats partits polítics.
La regidora de Junts, Núria Santacana, va expressar el posicionament del seu partit reiterant el rebuig a qualsevol guerra.
El regidor del PP, Teodoro Suárez, va mostrar la seva preocupació per la crisi humanitària de Gaza i va dir que calia actuar amb responsabilitat, buscar una solució pacífica i condemnar qualsevol atac a la població civil. Suárez va dir que compartia la major part de la moció, però que no estava a favor de trencar relacions diplomàtiques amb Israel, cosa que deixaria aïllada Espanya. El regidor del PP també va retreure que en un part de la moció s’ataqués a determinats partits polítics.
El regidor de Vox, Francisco Javier Millán, va votar en contra, criticant que es portessin al ple qüestions internacionals.
APROVAT
- PSC: A FAVOR
- ERC: A FAVOR
- EN COMÚ PODEM: A FAVOR
- JUNTS: A FAVOR
- PP: A FAVOR, MENYS EN ELS PUNTS 1 I 5
- VOX: EN CONTRA
- Moció de Vox: “Per a la construcció d’una via de vianants entre Mas Bo i Can Prat”, on demanava la construcció d’una via per a vianants entre el final de la vorera de Mas Bo i les naus de La Pagesa.
La regidora de Territori i obres públiques, Lourdes Estéfano, va sorprendre’s per la moció perquè, com va explicar, encara no feia mig any que tots els grups polítics es van reunir per parlar sobre temes d’obres i urbanisme, i es va parlar d’aquest tema. Estéfano va tornar a explicar que la Diputació de Barcelona havia assumit la carretera de Palaudàries i que, com a titular, estava redactant un projecte executiu sobre un camí de vianants que connectarà Lliçà d’Amunt amb Lliçà de Vall. La regidora de Territori i obres públiques va afegir que, en principi, les obres començarien a finals de l'any 26.
La portaveu d’ERC, Susagna Mesas, va rebutjar la proposta argument que ja s’estava fent.
El portaveu d’En Comú Podem, Antonio Polo, va comentar que, tal i com estava expressada la moció, hi votarien en contra, perquè ja s’estava fent, però que una altra cosa seria una moció per reclamar que la Diputació es posés les piles, ja que tot s’està retardant molt, va dir.
La regidora de Junts, Núria Santacana, va votar a favor, tot aprofitant per reclamar una revisió general de barreres arquitectòniques.
El regidor del PP, Teodoro Suárez, es va abstenir dient que es tractava d’un projecte aprovat, que es faria aviat.
REBUTJAT
- PSC: EN CONTRA
- ERC: EN CONTRA
- EN COMÚ PODEM: EN CONTRA
- JUNTS: A FAVOR
- PP: ABSTENCIÓ
- VOX: A FAVOR
7.- PRECS I PREGUNTES
El grup municipal de Vox va preguntar sobre el Punt Lila en el Mercat setmanal, la Masia de Can Montcau, Can Malé, el centre del poble, la ribera del riu Tenes, el nou ROM i els carrers adaptats per a persones amb problemes de mobilitat.
El portaveu d’En Comú Podem, Antonio Pol, va preguntar per la resposta a una instància de feia un mes sobre una tala indiscriminada d’arbres a Palaudàries.