Espai de reflexió
Els Serveis Socials d’Atenció Primària de Lliçà d’Amunt han impulsat un projecte de prevenció educativa per tal d’atendre les necessitats educatives dels alumnes amb més dificultats per aprovar el curs, normalment fruit de la seva actitud, que els perjudica a ells i al seu voltant. Es tracta de l’Espai de reflexió.
L’objectiu de l’Espai de Reflexió és dotar de contingut una sèrie de mesures disciplinàries que s’apliquen a l’institut i que queden recollides en el Reglament de Règim Intern.
És sabut que la obligatorietat en l’educació arriba fins als 16 anys. Què fem amb els joves de catorze a setze anys que “passen” per l’ESO desmotivats i amb poca voluntat i hàbits d’estudi? Què fem amb les problemàtiques i incidències que es produeixen dins les parets dels instituts?
El funcionament de l’Espai de reflexió és el següent: quan l’alumne és amonestat per una o més incidències a l’institut, se’l fa assistir a dues sessions (els dimecres de 13.30 a 14.30 h) fora de l’horari lectiu. L’assistència és obligatòria. Per altra banda, es dóna atenció individual als alumnes expulsats del centre durant dos o més dies lectius en el local de Serveis Socials, sempre i quan els pares i l’alumne hi estiguin d’acord. És una mesura que s’ofereix de forma voluntària.
És important que l’alumnat reflexioni sobre les conductes pròpies, el seu futur, el què, el com i el per què de les coses. A través de dinàmiques participatives, com tècniques de teatralització entre d’altres, es pretén motivar els joves a ser protagonistes de la seva educació i no mers observadors passius del discurs de l’adult. S’intenta d’aquesta manera que la seva implicació en les sessions d’Espai de Reflexió sigui activa.