Finalitza la prova pilot de recollida de restes vegetals

Dimarts, 28 de febrer de 2012

El dijous 1 de març serà l'últim dia de recollida de restes vegetals en els barris de Ca l'Esteper, Ca l'Artigues i Can Costa.


El gener de 2010 es va iniciar una prova pilot de recollida selectiva de restes vegetals en aquests tres barris. Es van col·locar 60 contenidors amb capacitat de 1000 litres que es recullen tres cops per setmana. Després d'un temps en funcionament, la valoració de diversos aspectes del projecte han fet decidir no generalitzar la recollida de restes vegetals a tot el municipi.

 

Durant la fase de prova les quantitats recollides de restes vegetals han estat considerables:

 

  • 2010: 372 tones
  • 2011: 498 tones

 

Extrapolant aquestes dades a tot el municipi obtindríem valors de recollida selectiva situats al voltant de les 2.400 tones de restes vegetals, un 20% del total de la producció de residus.

 

Malgrat la informació sobre la recollida facilitada al veïnat d'aquests barris, s'ha trobat als contenidors entre un 5-10% d'altres escombraries, la qual cosa ha encarit el preu de tractament.

 

El destí de les restes vegetals ha estat una planta de compostatge existent prop de Ca l'Artigues, de manera que els costos de transport han estat molt baixos.

 

El sistema de recollida en contenidors ha provocat sovint que la capacitat no fos suficient i que les restes hagin acabat al terra, al costat dels contenidors.

 

Per  prendre la decisió de generalitzar o no aquesta recollida a tot el municipi, s'han tingut en compte diversos aspectes:

 

  • d'una banda, la resposta de la població ha estat positiva i la recollida segregada de les restes vegetals té un clar avantatge ambiental
  • d'altra banda, la recollida a tot el municipi obligaria a adquirir nous contenidors i a incrementar la mà d'obra de manera substancial
  • finalment, fent l'avaluació del cost de tractament, tot i que el material es recicla, el cost actual que té aquesta operació supera el cost de l'abocador en uns 30 euros per tona.

 

Amb aquestes limitacions, s'ha estimat que implantar la recollida selectiva de restes vegetals a tot Lliçà d'Amunt significaria un increment de costos d'uns 240.000 euros anuals respecte els costos actuals, i això fa inviable el servei.

 

Pel veïnat dels barris on es deixarà de prestar aquest servei, les opcions per desfer-se de les restes vegetals són les mateixes que per a la resta del municipi, per ordre de prioritat:

 

  1. Fer compostatge domèstic (es pot obtenir una bonificació del 10% de la taxa de residus).
  2. Portar les restes a la deixalleria (es pot obtenir una bonificació del 15% de la taxa de residus), des d'on es portaran a reciclar.
  3. Cremar-les de manera controlada, amb comunicació o autorització prèvia.
  4. Dipositar-les al contenidor gris de la resta, tot i que això implicarà que no es reciclaran les restes vegetals.

Es prega que no es deixin bosses ni cap resta al costat dels contenidors, ja que això degrada la imatge dels nostres carrers i perjudica molt els veïns dels domicilis situats prop dels contenidors.

Darrera actualització: 24.10.2017 | 13:57