Gaudiu de les revetlles amb precaució
Les revetlles de Sant Joan, el 23 de juny, i de Sant Pere, el 28 de juny, són festes populars en què és tradicional fer fogueres i fer ús de petards i focs d’artifici. Però, d’acord amb mesures de prevenció d’incendis forestals, especialment a les urbanitzacions, cal reduir el risc que se’n produeixin. Per això, en aquestes dates, l’Ajuntament publica un BAN sobre les fogueres al nostre municipi, algunes de les mesures que s'estableixen són:
- No es podran fer fogueres que no hagin estat autoritzades. En cas contrari la Policia Local podrà requerir al propietari de la parcel·la o responsable a apagar-la.
- Respecte les fogueres autoritzades que no compleixin les condicions requerides, la Policia Local requerirà al propietari de la parcel·la o responsable a prendre aquestes mesures de forma immediata. En cas d’impossibilitat de complir aquestes condicions li serà requerit apagar-la.
- Atès l’elevat risc d’incendi forestal d’aquesta època, resta prohibit el llançament de coets a tot el municipi.
- Si les condicions climatològiques fossin desfavorables i el risc d’incendi fos extrem, el Departament d’Acció Climàtica, Alimentació i Agenda Rural de la Generalitat de Catalunya podrà prohibir amb caràcter general l’encesa de fogueres a diferents parts del territori català. Si Lliçà d’Amunt restés afectat per aquesta prohibició, es suspendrien totes les autoritzacions municipals atorgades fins a nou avís.
Petards
La manipulació inadequada dels articles pirotècnics pot causar lesions, de vegades molt greus. A Catalunya, més de la meitat de les lesions greus que es produeixen a conseqüència de la manipulació d’artefactes pirotècnics afecten els infants i els adolescents. Per prevenir-les, cal que utilitzeu la pirotècnia seguint aquests consells de seguretat:
- Si compreu productes pirotècnics, feu-ho només als establiments autoritzats.
- Seguiu les normes de seguretat del fabricant de l’article pirotècnic.
- Assegureu-vos que els infants utilitzin només productes pirotècnics apropiats per a la seva edat i sempre sota la supervisió d’un adult.
- No llanceu mai petards contra ningú.
- No us guardeu petards a les butxaques.
- No fiqueu mai petards dins de totxanes ni ampolles, perquè en esclatar es projectarà metralla al voltant.
- No encengueu cap petard dins de les cases.
- No subjecteu els petards amb les mans. No els poseu a prop de la cara ni del cos.
- Utilitzeu mitjans segurs per encendre el material pirotècnic (metxes i similars).
- Tingueu en compte les categories de risc dels articles pirotècnics i les edats recomanades per llançar-los.
Els efectes de la pirotècnia en persones, animals i el medi natural
Cal fer ús d’una pirotècnia respectuosa i segura. L’ús indiscriminat de pirotècnia d’alt impacte sonor pot causar problemes i perjudicis en persones, animals i medi natural.
Les revetlles poden arribar a ser unes festes estressants per a moltes persones. Durant la revetlla es poden en alerta molts dels nostre sentits i moltes persones tenen peculiaritats sensorials. Els petards afecten a les persones més vulnerables com els nadons, els infants amb autisme o la gent gran amb Alzheimer.
L’ús de pirotècnia també pot generar efectes en els animals com taquicàrdia, tremolors, falta d’aire, nàusees, atordiment, pèrdua de control, por i fins i tot la mort. Finalment, cal recordar que la pirotècnia provoca un elevat nombre d’accidents, augmenta sensiblement la contaminació acústica i que les seves restes embruten el sòl i les aigües de mars i rius. A banda que, l’ús de la pirotècnia està directament relacionat amb l’augment exponencial d’incendis.