La Policia Local intervé per reduir la sinistralitat viària
Els accidents de trànsit a Lliçà d’Amunt han descendit, entre els anys 2007 i 2009, en un 41,23 %. Tot i així, el nostre municipi es troba per sobre de la mitjana registrada a l’estudi del Cercle de Comparació Intermunicipal de Policia, efectuat per la Diputació de Barcelona amb la participació de 46 municipis de més de 10 mil habitants. La Policia Local intervé per reduir la sinistralitat viària. Entre els mesos de novembre i desembre, la Policia Local portarà a terme dues campanyes per promoure l’adequació als senyals de prioritat, els cinturons de retenció i els sistemes de retenció infantil, i continuarà amb el controls de velocitat i d’indisciplina viària.
Les intervencions de la Policia Local de Lliçà d’Amunt per tal de reduir la sinistralitat viària comporta la realització habitual de campanyes de control de la indisciplina viària, per tal de detectar i denunciar les principals infraccions que intervenen en la consumació dels accidents de trànsit.
En els darrers mesos, s’ha detectat un augment de certes infraccions, algunes d’elles considerades factors concurrents en la majoria dels accidents amb víctimes, com ara:
- Circular a velocitat excessiva. La velocitat excessiva és una de les infraccions que més preocupen als veïns del nostre municipi i la policia rep moltes queixes en aquest sentit. Actualment els accidents amb víctimes en vies urbanes doblen els de les interurbanes.
- No respectar els senyals de prioritat.
- Fer ús del mòbil i/o navegador.
- Disminució en l’ús del cinturó i dels sistemes de retenció infantil, sobretot als barris. (Cal especificar que les estadístiques corroboren que el 50% dels nens morts en accident no duien el cinturó o circulaven sense els dispositius de retenció estipulats).
Davant la situació especificada, cal recordar als conductors que han d’actuar d’acord amb la normativa vigent, que està adreçada a dotar d’un nivell de seguretat adient als usuaris de les vies. Per aquest motiu, són d’especial transcendència les següents recomanacions:
Respectar els senyals de prioritat de pas:
- Davant un senyal d’stop es sol fer un cediu el pas i hem de recordar que aquest ens obliga: primer a aturar el vehicle i a continuació a cedir el pas
- En referència a l’adequació i respecte dels semàfors, cal recordar que el llum vermell, com el groc no intermitent, obliguen a la detenció del vehicle; excepcionalment, en fase groga, es pot continuar per evitar una situació de risc evident. Actualment, la fase groga s’utilitza per accelerar i superar la intersecció
Respectar la velocitat genèrica en via urbana i els senyals específics de restricció de velocitat:
- La velocitat genèrica en via urbana és de 50 km/h, superar aquesta velocitat posa en greu risc la resta d’usuaris, sobretot els vianants, ja que està demostrat que l’atropellament d’una persona a més velocitat posa en risc la vida del vianant
- Cal tenir present que, tot i que la velocitat genèrica al nucli urbà és de 50 Km/h, hem d’ajustar la velocitat a les circumstàncies de la via i, si cal, reduir-la
- La policia local recomana adequar la velocitat a la senyalització i recorda que hi ha vies que, per la seva configuració o en prevenció al risc dels usuaris (escoles, parcs infantils...), estan limitades a 30 o 40 Km/h. En aquest sentit, el resultat del darrer control de velocitat al c. del Camí de la Serra va confirmar l’augment de la velocitat dels vehicles en aquesta via. El resultat, sobre un total de 1191 vehicles controlats, va ser:
- 618 superaven els 50 Km/H
- 158 superaven els 60 Km/h
- 38 superaven els 70 Km/h
- 7 superaven els 80 Km/h (un d’ells circulava a 100 Km/h)
Hem de tenir present que superar els 110 Km/h en una via urbana es considera un delicte contra la seguretat viària.