L’OMIC informa sobre el cas de l’agència de viatges local
A finals del mes de juliol de 2011 l’Oficina Municipal d’Informació al Consumidor (OMIC) va començar a rebre una allau de queixes sobre l’agència de viatges del poble Terra, Mar i Aire. La causa era una suposada apropiació indeguda de diners donats a compte pels particulars fruit de la cancel•lació de bitllets i viatges que aquesta agència de viatges local havia contractat amb una agència de viatges majorista, però la realitat va ser que hi havia molta més gent afectada que no viatjava amb aquesta majorista.
Els viatgers afectats van presentar reclamacions a l’OMIC i aquesta oficina d’informació al consumidor, que l’Ajuntament va haver de reforçar amb més personal, va alertar als Mossos d’Esquadra i ho va posar en coneixement de l’Agència Catalana del Consum, la Direcció General de Turisme de la Generalitat de Catalunya i l’Àrea de Consum de la Diputació de Barcelona.
L’OMIC ha anat recollint les queixes i informant els afectats de quines vies tenien per reclamar i el tipus de tramitació que es faria des d’aquesta oficina. Aquesta mateixa informació s’ha donat des de l’Agència Catalana de Consum a través d’una publicació d’alerta a la seva pàgina web (www.consum.cat), que també es pot veure des d'aquesta pàgina web.
A més, s’han intentat tres mediacions verbals i una escrita amb la propietària de l’agència, sense obtenir resposta afirmativa per part seva.
A mitjans de setembre, però, l’agència de viatges Terra, Mar i Aire va presentar a la Junta Arbitral de Consum de Catalunya l’Oferta Pública d’Adhesió al sistema arbitral de consum.
A conseqüència de les denúncies presentades als Mossos d’Esquadra pels afectats i de la informació rebuda per part de la Direcció General de Turisme, el Jutjat d’Instrucció número 2 de Granollers ha obert un procediment penal, amb el número 2881/11, contra aquesta agència de viatges per les reiterades presumptes estafes.
L’Ajuntament va convocar una reunió el passat 19 de setembre al vespre al Casal de la Gent Gran amb les persones afectades per tal d’explicar el procediment que s’havia seguit des de l’OMIC i les passes a seguir després d’esgotar la via de la mediació. En aquesta reunió també hi havia dos advocats de la Unió de Consumidors de Catalunya per atendre els dubtes dels assistents.
L’Agència Catalana del Consum, des de la seva pàgina web, recomana el següent:
- Les persones afectades que opteu per l'arbitratge de consum heu de tenir en compte que no es podrà iniciar el procediment arbitral fins que el Jutjat no es pronunciï. En cas que el Jutjat arxivi les actuacions, els afectats que així ho decidiu, podreu presentar una sol•licitud de mediació i arbitratge per tal d'obtenir un laude arbitral.
- Les persones afectades que opteu per la via judicial heu de tenir en compte que per rebre informació i orientació sobre com realitzar aquesta gestió podeu dirigir-vos al Servei d'Orientació Jurídica.
- També podeu demanar l'assessorament d'una associació de consumidors.
Recordeu que per formular qualsevol reclamació de quantitat que no excedeixi de 2000€ podeu presentar una demanda de judici verbal sense necessitat d'utilitzar preceptivament els serveis d'advocat i procurador.
A finals de setembre, l’OMIC tenia comptabilitzades 124 reclamacions amb un import global de més de 200.000 euros.
Informem que hi ha una plataforma d’afectats, on cada dia hi ha més adherits, que intenta organitzar-se per lluitar amb força i amb una sola veu contra aquesta presumpta estafa
Des de l’OMIC es recomana a tots aquells afectats que encara no hagin fet la reclamació, per petit que segui l’import , que ho facin, a través d’una de les diferents vies que hi ha (arbitral o judicial), perquè és l’única manera de poder garantir i defensar els seus drets.
També es recomana, de de l’OMIC, a la gent que vulgui contractar un viatge, que s’assabenti de quins són els seus drets com a consumidors i quines són les obligacions de l’agència, d’aquesta manera també quedarà més protegit de qualsevol eventualitat.
Recomanacions de la Generalitat als viatgers