L'educació viària als centres educatius
Ahir van tenir lloc dues de les activitats incloses en el programa d'Educació per a la Mobilitat Segura que els monitors d'Educació Viària de la Policia Local imparteixen, periòdicament, a les escoles i instituts del municipi.
A primera hora del matí, a l'escola Països Catalans, els alumnes de 6è van fer una representació teatral pels alumnes de 1r de l'escola simulant un accident i mostrant la forma correcta d'actuar davant d'aquest fet. Un cop finalitzada la representació es van fer tallers per grups i es va finalitzar la sessió amb un cançó per promoure l'ús del cinturó de seguretat en tots els trajectes en cotxe.
Aquesta activitat busca la implicació i el treball conjunt dels alumnes més grans amb els més petits, com una manera més propera de transmetre els consells i recomanacions pel que fa a la mobilitat responsable i segura. La sessió va estar conduïda i supervisada, en tot moment, per la Policia Local, i va comptar amb la presència del senyor Albert Jarne, tècnic d'Educació per a la Mobilitat Segura del Servei Català de Trànsit (SCT), que ens va dedicar unes paraules en relació a la feina feta per la Policia Local i a la seva relació directa amb els objectius del SCT. Jarne ens ha explicat que "el Servei Català de Trànsit té com a objectiu principal reduir els accidents i una de les coses cabdals per fer-ho és l'educació per a la mobilitat segura, que té com a finalitat que les persones puguin exercir el seu dret a la mobilitat per la via pública respectant la pròpia salut i la dels altres, i això, te relació directe amb l'objectiu del Servei: desplaçar-nos sense accidents". Segons Jarne és important la tasca de la Policia Local que "està fent des de fa molts anys, amb diferents monitors, amb una evolució molt positiva i sempre amb una bona predisposició i una gran voluntat per mantenir aquesta feina en matèria d'educació viària". Quant a la sessió realitzada a l'escola Països Catalans, Albert Jarne, ens va explicar que "és una activitat clarament orientada a evitar accidents feta de manera molt especial, ja que són els alumnes de 6è els que fan de monitors d'educació de mobilitat segura i transmeten els missatges als alumnes de 1r".
A mig matí, va tenir lloc una altra activitat d'educació viària amb els alumnes de 1r d'ESO de l'Institut Lliçà, un recorregut en bicicleta per vies del centre urbà i zones rurals amb l'objectiu de posar en pràctica els conceptes assolits a les sessions teòriques. Aquesta activitat es fa per segon any consecutiu, i és una manera lúdica de promoure la mobilitat responsable i segura com a usuaris de la via pública. Aquesta activitat ha comptat amb la col·laboració de la senyora Mònica Rosell, Coordinadora d'Educació per a la mobilitat segura de l'Àrea Regional de Trànsit Metropolitana Nord del cos dels Mossos d'Esquadra.
Aquestes dues activitats són una pinzellada de la tasca educativa i el treball que està portant a terme el cos policial al municipi. La Policia Local de Lliçà d'Amunt treballa de forma continuada per a l'educació per a la mobilitat segura als centres educatius del municipi, i disposa de tres monitors titulats formats en la matèria per l'Institut de Seguretat Pública de Catalunya seguint les directrius del SCT.
L'Escola és un mitjà idoni per arribar a tots els nens i nenes, els quals són usuaris de la via pública. Els monitors d'educació viària prioritzen el foment del respecte per la resta d'usuaris i per les normes que regulen el trànsit per sobre dels coneixements.
Tots els estudis sobre les causes dels accidents de trànsit coincideixen en que el factor humà és el principal responsable. Els valors adquirits, les experiències viscudes, les emocions, els coneixements, les habilitats... incideixen en el comportament de cada un de nosaltres com a usuaris de la via. En aquest sentit, els nens han d'aprendre a fer-ne ús de les nostres vies a efectes de mobilitat i no per exercir la competitivitat o utilitzar-la com a mitjà de recerca de sensacions de risc. Les activitats organitzades fomenten les actituds cíviques i posen èmfasi en els riscos que pot comportar un mal ús de la via pública. També s'incideix molt en la vulnerabilitat dels vianants i els ciclistes sobre la resta de vehicles.
La formació també incentiva la vessant participativa dels alumnes, animant-los a expressar la seva opinió i treure conclusions pròpies relacionades amb la seva seguretat. Les sessions combinen els elements lúdics amb continguts més pedagògics sobre la normativa viària relacionada amb la seva edat, principalment sobre els sistemes de retenció i altres elements de seguretat. Es treballa amb continguts normalitzats mitjançant programacions elaborades pels monitors i supervisades pels responsables del SCT.
Els monitors van començar a treballar amb els alumnes de 1r, 5è de primària i 3r d'ESO i, des de fa dos anys, també amb alumnes de P5, 3r de primària, 1r ESO i 2on de Batxillerat.