S'estrena el web de Transparència
Aquesta setmana s'ha posat en marxa el portal de Transparència de l'Ajuntament, una eina que amplia l'accés a la informació pública i millora la confiança entre ciutadania i administració.
El nou web es constitueix com l'eina per proveir la informació publica que marca la Llei 19/2014, de 29 de desembre, de transparència, accés a la informació publica i bon govern; que va entrar en vigor el passat dimecres, 1 de juliol.
El contingut del portal s'ha dissenyat tenint en compte l'Índex de Transparència dels Ajuntaments (ITA), que elabora i publica Transparència Internacional Espanya, i que constitueix una eina per mesurar el nivell de transparència davant la ciutadania i la societat.
L'Ajuntament de Lliçà d'Amunt, tot i no ser objecte d'estudi per part d'aquesta organització internacional, ha pres com a referència els seus indicadors per mesurar el seu grau de compliment.
Aquest índex (ITA) avalua la transparència a través de 80 indicadors, repartits en diverses àrees, que són les que trobarem en els blocs del menú d'informació del nou portal:
- Informació institucional: amb dades sobre els càrrecselectes i el personal del'Ajuntament, l'organització, el patrimoni municipal, la normativa i les institucions municipals.
- Relacions amb la ciutadania: dades sobre els canals de comunicació, els serveis, els tràmits, les oficines d'atenció, els espais de participació ciutadana, etc.
- Economia municipal: amb informació econòmica de l'Ajuntament, el pressupost, la liquidació dels pressupostos d'exercicis anteriors, dades sobre pagament a proveïdors, indicadors econòmics, etc.
- Contractació i convenis: amb informació sobre els procediments de contractació de serveis, els proveïdors i els costos dels serveis.
- Urbanisme i obres públiques: amb informació urbanística, informació sobre licitacions, obres públiques, etc.
- Indicadors de transparència: avaluació del grau de compliment del portal de transparència municipal envers als indicadors de l'Índex de Transparència (ITA) i els del Segell Infoparticip@, un reconeixement que atorga el Laboratori de Periodisme i Comunicació per a la Ciutadania Plural de la Universitat Autònoma de Barcelona.
Inicialment, no totes les seccions del portal estaran disponibles per a la consulta de les persones usuàries, però es tracta d'una eina de treball continu que anirà ampliant el seu contingut a mesura que es vagi recopilant nova informació. A la pàgina d'inici hi ha un espai anomenat "El més nou" destinat a mostrar i enllaçar amb el nou contingut incorporat al web.
L'objectiu d'aquesta nova eina és aconseguir un major acostament dels ajuntaments a la ciutadania, facilitant l'accés a tota la informació de l'administració local, perquè puguin conèixer amb detall com es gestionen els diners públics que donen suport al funcionament dels serveis i polítiques públiques municipals.